Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Pædagogik

For alle børn i De Fire Birke er der ikke mange ting, der er efterladt til tilfældighederne. Vores daglige arbejde er baseret på bl.a. en række teoretiske overvejelser, evidensbaseret og tværfaglig viden. Sanseintegration prioriteres særdeles højt, og en stor del af det daglige arbejde består for vores tværfaglige medarbejdere i at klarlægge, om børnene har problemer med sanseintegration. På baggrund af observationer og undersøgelser samt vurdering af barnets fysiske og psykiske ressourcer tilrettelægges dagligdagen, så barnet i videst mulig omfang tilbydes passende sansestimuli. 

Barnets støttes i at opsøge og afprøve nye stimuli, og vi forsøger gradvist at få barnet til at vænne sig til stimuli, der skal til for at modne hjernen. Vi er meget opmærksomme på barnets signaler undervejs for at undgå overstimulering. 

Relationsdannelse - læring gennem leg

Da mange af børnene har vanskeligheder med relationsdannelse, ser vi relationsarbejdet som en grundtanke, der hele tiden følger os i vores pædagogiske arbejde. Vi bygger derfor hverdagen op omkring det enkelte barns behov, hvor tolkning af barnets forskellige udtryk for behov og interesser guider, hvilke aktiviteter og indtryk, vi laver med det enkelte barn. På denne måde kan den voksne bygge videre på de ressourcer, barnet selv har, og udvide barnets relationsdannelse, når barnet selv er parat til det. 

På samme måde som det er vigtigt at give barnet den fornødne støtte og omsorg i hverdagen, er det ligeså vigtigt at skabe udfordringer for barnet, da barnet derved får trygge rammer til at udvikle nye kompetencer. En måde at udvikle nye kompetencer er netop gennem relationsdannelse. Dette understøtter vi ved at sørge for, at børnene får optimale muligheder for samvær med hinanden. Gennem leg kan barnet møde nye udfordringer, bearbejde følelser, lære at forstå sin omverden og opnå nye færdigheder. Derfor er vores dage fyldt med leg, som er tilpasset det enkelte barn.