Fysioterapi

Fysioterapeuterne indgår sammen med ergoterapeuter, pædagogisk personale, logopæd og evt. andre fagpersoner i et tæt tværfagligt samarbejde omkring det enkelte barn. Det enkelte barn har en primær fysioterapeut som behandler og kontaktperson, men der kan være perioder, hvor terapeuterne vikarierer for hinanden.

Fysioterapeuterne varetager bl.a. undersøgelse, udarbejdelse af behandlingsplan, behandling og deltagelse i møder.

Når barnet starter i De Fire Birke, vil fysioterapeuten være med på stuen og møde barn og forældre. Den fysioterapeutiske behandling starter, når barnet er tryg ved børnehaven, og der er en tillidsfuld relation mellem fysioterapeut og barn.

Den børnefysioterapeutiske undersøgelse og behandling

Behandlingen baseres på kliniske observationer og undersøgelser af barnet. Fysioterapeuterne laver specifikke undersøgelser og test, når det skønnes relevant i forhold til det enkelte barn. Med udgangspunkt i undersøgelsen laves en handleplan for den motoriske udvikling. Handleplanerne evalueres efter behov, men mindst hvert halve år.

Der lægges vægt på et godt samarbejde med forældre om behandling, træning og handleplaner. Fysioterapeuterne udarbejder efter behov øvelsesprogrammer og vejledning vedrørende børnenes motoriske udvikling til brug i hjemmet. Forældre er altid velkommen til at deltage i barnets behandling i børnehaven for at få råd, vejledning eller inspiration.

Fysioterapeuterne tilbyder at deltage i konsultationer med andre faggrupper, hvor det skønnes relevant. Det kan f.eks. være konsultation hos ortopædkirurg eller CPOP-konference på hospitalet for børn med Cerebral Parese.

Fysioterapi til børn

Kontakt, nærvær og tillidsfulde relationer er basis for al udvikling og er derfor grundlæggende elementer i den fysioterapeutiske tilgang til børnene i De Fire Birke. Der tages udgangspunkt i barnets motoriske udviklingsniveau, og der arbejdes ud fra klassiske fysioterapeutiske principper, som f.eks. træning af styrke, stabilitet og balance. Der er særligt fokus på børnenes sansemotoriske udvikling, som er grundlæggende i forhold til motorisk udvikling. Behandlingen tilrettelægges altid som leg og tilpasset det enkelte barns formåen og zone for nærmeste udvikling. Barnets udviklingsmål for andre områder som kommunikation og sociale relationer inddrages så vidt muligt i den fysioterapeutiske behandling.

Rammer for behandlingen

Behandlingen kan foregå på barnets stue, i fællesrummet, på legepladsen eller i et af motorikrummene. Vi lejer desuden et varmtvandsbassin en gang om ugen og tager af sted med et lille svømmehold.

Der arbejdes med fleksible behandlingstider, så der tages hensyn til børnenes individuelle spise- og sovetider samt trivsel på dagen.

Børnene behandles individuelt (én til én) hos fysioterapeuten. Derudover har vi også en række små hold (tværgrupper). Fysioterapeuterne planlægger indholdet i de tværgrupper, som har et grovmotorisk indhold, i samarbejde med det pædagogiske personale.

Ortoser og hjælpemidler

Fysioterapeuten følger nøje barnets kropsfunktion og ved risiko for udvikling af fejlstilling i et eller flere led, vil fysioterapeuten ofte foreslå en form for kropsbåren støtte (ortose). Dette foregår i samråd med forældre, barnets læge (neuropædiater), ortopædkirurg og bandagist. Fysioterapeuten deltager gerne i konsultationer på hospitalet. Vi har et godt samarbejde med bandagister. Hvis barnet skal have en ortose, kan måltagning, tilpasning og afprøvning foregå her.

Vi har en lang række forskellige hjælpemidler, bl.a. specialstole, gangredskaber og ståstativer. Fysioterapeuterne vurderer barnets behov for hjælpemidler og varetager tilpasning og justeringer på hjælpemidler hos os. Hvis barnet skal have et hjælpemiddel til brug i hjemmet, kan fysioterapeuten hjælpe med råd og vejledning ved hjemmebesøg samt ved afprøvning på Hjælpemiddelcentret.

Fysioterapeutiske  kompetencer

Fysioterapeuterne i De Fire Birke har god erfaring med børnefysioterapi inden for specialområdet. Faglig opdatering sker gennem pædiatriske netværk, CPOP (Cerebral Parese Opfølgnings Program), konferencer, kurser samt temadage.