Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Sanseintegration

Teoretisk baggrund

Det praktiske arbejde både pædagogisk og terapeutisk i De Fire Birke tager udgangspunkt i A. Jean Ayres teori om sanseintegrationsvanskeligheder hos børn. Hun var oprindelig uddannet ergoterapeut og begyndte at grundlægge sin teori allerede i 1950'erne. Hun beskriver og dokumenterer, hvordan en forstyrrelse i barnets sanseintegration hæmmer barnets sansemotoriske udvikling og dermed barnets muligheder for læring, udvikling og generelle trivsel.  

Sanseintegration er en kompliceret proces, som afhænger af de enkelte sanseorganers evne til at modtage indtryk og forskellige hjerneområders evne til at filtrere, organisere og fortolke alle disse indtryk i selve hjernen. 

Sanseindtryk og integration

Vores sanseorganer giver os oplysninger om vores krops og omgivelsernes fysiske tilstand. Utallige sanseindtryk flyder til hjernen hvert øjeblik - ikke bare fra øjne og ører, men fra hele kroppen. Sanseintegration er en strøm af nerveimpulser, som integreres i hjernen. Det er denne integration i hjernen, som omdanner sansning til opfattelser. Vi oplever vores krop, andre mennesker og ting, fordi vores hjerne har integreret sanseimpulserne til meningsfyldte oplevelser og relationer. En velfungerende organisering i hjernen er med til at regulere adfærd og er fundament for den hukommelse, som sikrer, at vi kan genkende situationer, steder og social adfærd. 

Trafikkaos i sanserne

Hvis man derimod har forstyrrelser i sin integration af sanseimpulser fra kroppens sanseorganer, betyder det, at hjernen ikke bearbejder eller organiserer strømmen af sanseimpulser fra kroppens sanseorganer på en måde, der sikrer barnet en god præcis information om sig selv og sin omverden. Hjernens manglende evne til at sortere og organisere i alle de sanseindtryk, der strømmer til hjernen, kan beskrives som en slags trafikkaos. Hjernen kan have svært ved at udelukke mindre relevante konkurrerende information fra informationer, der er vigtige. Nogle af sanseinformationerne sidder fast i trafikproppen, og visse dele af hjernen får ikke den nødvendige sanseinformation. Betegnelsen for denne tilstand er sanseintegrationsforstyrrelser. 

Hvis hjernen ikke er god til at bearbejde sanseindtryk, er den almindeligvis heller ikke god til at regulere adfærd. Problemer med sanseintegration kan vise sig forskelligt hos det enkelte barn. 

Det basale sansesystem

Sanseintegration er således hjernens evne til at registrere, tolke og integrere forskellige typer sanseindtryk for at kunne planlægge og udføre en viljestyret og hensigtsmæssig handling. Sanseintegration sker i et sampil mellem alle kroppens 7 sanser, som tilsammen udgør det basale sansesystem. I De Fire Birke arbejder vi med dem alle på forskellige måder, f.eks.:

  • Den vestibulære sans (balancesansen) ved at rulle, hoppe, vippe og gynge mm.
  • Den proprioceptive sans (muskel- led sansen) gennem dybe tryk, ledtryk, kuglebassin, gå, stå, hoppe, gå i gangredskab, i ståstativ, terapeutisk børstning, massage mm.
  • Den taktile sans (følesansen) ved at røre forskellige materialer, massage, børste mm.
  • Synssansen gennem kontrastfarver (sort/hvid-figurer), blanke eller reflekterende flader, lys i bevægelse mm.
  • Høresansen gennem sang, musik, instrumenter mm.
  • Smagssansen gennem den alsidige kost, der bliver serveret mm.
  • Lugtesansen gennem at smage og dufte til forskellige ting mm.